Bijlessen goed idee?

Ik worstele rg met het vak burgerlijk recht. Ik twijfel over het nemen van extra tentamentrainingen. Iemand ervaring hiermee?

Ik heb een tentamentraining gehad voor een heel ander vak maar dat ging op zich wel lekker. Weet je, uiteindelijk moet je toch leren om ‘t te halen, dus ik dacht dan kan ik het beter samen met een professional doen, toch? Alleen al dat je een paar uur intensief bezig bent met de stof helpt. Niet geschoten is soweiso mis, denk ik dan in dit opzicht.

Ik heb het gevoel dat er soms nogal commotie is over bijlessen en hulp buiten school. Als je de politiek moet geloven is het allemaal schadelijk en zijn bijlessen geen goed idee. Natuurlijk is het zo dat bijlessen niet moeten leiden tot een tweedeling in de samenleving, namelijk dat alleen rijkere ouders het voor hun kind kunnen betalen, waardoor andere leerlingen achterblijven. Maar feit is wel dat bijlessen en bijlesbureaus voldoen aan een vraag die er nu eenmaal is. De trend dat steeds meer scholieren en studenten bijles heeft mijns inziens te makener verschillende factoren. Ten eerste het toenemende individualisme, waardoor mensen meer gepersonaliseerde hulp willen, afgestemd op hun behoeften en wensen. Publiek onderwijs is collectief onderwijs, waarbij iedereen in dezelfde mate en volgens dezelfde manier onderwijs krijgt. Sommige leerlingen hebben echter extra hulp nodig of behoefte aan een leswijze die meer aansluit op hun karakter en capaciteiten. Daarnaast is het door internet makkelijker een bijlesdocent te vinden dan vroeger, en ook op alle dagen. Ook is het zo dat de eisen vanuit sommige scholen hoger zijn geworden, en dat veel meer leerlingen willen doorstromen naar het HBO en de universiteit dan vroeger, terwijl ze daar wellicht niet echt de kwaliteiten voor hebben, en hierdoor moeten ze hun achterstand goed maken met bijles.

Om deze redenen denk ik dat bijles en buitenschoolse hulp zullen blijven.

Mijn zoon had wat meer geluk met de bijles die hij gekregen had. We hadden een fijne en kundige bijlesdocente die hem heel fijn geholpen heeft met biologie en het doel is behaald. Hij is over naar het examenjaar.
  • Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.