Hoofdvraag en deelvragen

Opleiding: Pedagogiek hbo (scriptie)

Ik vind het lastig om de juiste deelvragen te bedenken bij mijn hoofdvraag. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Hoofdvraag: Hoe worden jongeren (tussen 12 en 16 jaar) bewust van de gevolgen (positief en negatief) van social media?

Wat ik nu heb als deelvragen:
    1. Hoe bewust zijn de jongeren zich over de positieve gevolgen van social media?
    2. Hoe bewust zijn de jongeren zich over de negatieve gevolgen van social media?
    3. Hoe kan ik bewustwording creëren bij de jongeren over de gevolgen van social media?

Zijn deze deelvragen goed?

Hallo Sisi,

Dank je wel voor je vraag. Er zijn een aantal zaken van belang bij het opstellen van de deelvragen. Een van die zaken is dat de deelvragen een aspect van de hoofdvraag representeren. Samen dienen de deelvragen de gehele hoofdvraag te representeren/beantwoorden. Zie de hoofdvraag als een groot vierkant en de deelvragen als kleine vierkantjes. Wanneer de kleine vierkantjes in het grote vierkant worden gezet, dekken ze het gehele vierkant.

In dit geval zijn er een aantal zaken die opvallen:

• – de ik-vorm in de laatste zin is af te raden;
    • – het liefst gebruikt men geen haakjes in de hoofdvraag;
    • – ‘hoe worden ze bewust’ is niet concreet genoeg

In principe is deelvraag 3 een betere hoofdvraag omdat deelvraag 3 een onderzoekende en overkoepelende vraag is, waarbij het logischer is als de huidige beschrijvende hoofdvraag juist een deelvraag is.

Je kunt de hoofdvraag als volgt opstellen (bijvoorbeeld): Hoe kunnen jongeren tussen 12 en 16 bewust worden gemaakt van de positieve en negatieve gevolgen van social media?

Echter, je mist ook een specificatie op locatie. Waar komen deze jongeren vandaan? Jongeren in Nederland? Of bijvoorbeeld Den Haag.

• Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.