Interviewvragen operationaliseren – meetinstrument overnemen

Dag Scriptium,

Ik heb een vraag, op internet las ik dat je enquête- en interviewvragen kunt operationaliseren door gebruik te maken van het meetinstrument van eerdere valide onderzoeken. Dit is iets dat ook mijn begeleider heeft aangegeven: een beproefde methode is ook door een valide meetinstrument dat elders is gebruikt in jouw onderzoek in te zetten.

Nu snap ik alleen niet hoe je dat in de wetenschappelijke artikelen tegenkomt. Want ik lees dan wel e.e.a. in een wetenschappelijk artikel (relevant voor mijn onderzoek) over de methode en de gekozen aanpak en verantwoording, en er worden ook onderzoeksresultaten gepresenteerd. Maar vaak bevatten die onderzoeksresultaten (naar mijn idee) lang niet alle items van een enquête of bij een interview worden er in een artikel soms enkele quotes uitgelicht zonder dat (in een bijlage ofzo) een volledige topiclijst is te vinden.

Hoe vind ik dan een geschikt meetinstrument/kan ik het overnemen?

Hallo Elinexxx,

Het kan inderdaad lastig zijn om een meetinstrument bij een ander onderzoek te vinden dat volledig is uitgewerkt en geoperationaliseerd. Dit is een feitelijk probleem waar jij niks aan kunt doen. En eigenlijk is het een tekortkoming van huidig gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek. De uitgewerkte of geoperationaliseerde meetinstrumenten zouden bij het onderzoek bijgevoegd moeten worden, zodat andere onderzoekers het kunnen repliceren danwel aan kunnen passen ten behoeve van hun eigen onderzoek. Je kunt dan hooguit hetgeen wat in de methode staat beschreven als leidraad nemen. Ik neem aan dat je zelf al flink hebt gezocht. Hooguit kun je nog proberen de auteur(s) te contacteren en te vragen of zij bijvoorbeeld hun operationalisatieschema’s ter beschikking zouden willen stellen (als die er zijn). Anders is het gewoon ook iets dat je bij je begeleider kunt aankaarten, namelijk dat je wel graag de geoperationaliseerde instrumenten zou willen gebruiken, maar dat die er in de meeste gevallen gewoon niet zijn, en dus dat je hooguit kunt afgaan op wat in de methode beschreven wordt. Sommige dingen zijn er gewoon niet, en dat is niet jouw schuld.

• Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.