Onafhankelijke variabele in SPSS
-
Hoi! Ik ben bezig met mijn master scriptie. Hierbij heb ik een conceptueel model met een onafhankelijke variabele die bestaat uit 3 condities (elk van de respondenten is slechts aan één van deze condities blootgesteld). Nu heb ik deze variabele verdeeld in 0=neutral, 1 = happy, 2 = sad. Elke respondent heeft dus een van deze advertenties gezien. Is het mogelijk om met deze variabele als IV te werken of zijn er toch dummy variabelen nodig?
Verder heb ik 2 mediatoren, een moderator en een DV in mijn model, dus maak ik gebruik van Process macro model 7.
Hallo Famke!
Je dient die variabele inderdaad te dummy-coderen. Je kunt dat in process laten doen door op “multicategorical” te klikken en dan de onafhankelijke variabele met indicator-coding te laten coderen. Bedenk je dan wel dat process zelf de referentiegroep kiest (volgens mij standaard de eerste groep). Een alternatief is om de IV zelf te dummy-coderen. Ik zou dat ook via indicator-coding doen, en dan bijvoorbeeld 0 1 0 (happy vs. neutral) als eerste en 0 0 1 (sad vs. neutral) als tweede. Je moet dan twee keer het model draaien. De eerste keer stop je de tweede (ongebruikte) dummy als covariate in het model. De tweede (identieke) keer stop je de eerste (op dat moment ongebruikte) dummy als covariate in het model.
- Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.