Process makro
-
Dag,
ik zag de vorige post en heb ook een vraag over process. Het onderzoek wat ik doe kijkt naar een moderatie verband via process makro. Ik neem een covariaat mee. Ik onderzoek eerst of de moderatie significant is en wil daarna kijken naar of het covariaat effect heeft. Ik vroeg me af of ik de resultaten van de moderator moet halen uit process zonder dat ik covariaat meeneem en dan vervolgens covariaat toevoeg om te kijken naar of covariaat invloed heeft op het verband of moet ik moderatie resultaten pas interpreteren als ik covariaat ook meeneem in het model. De waardes van B etc. van moderator zijn namelijk een beetje verschillend als ik covariaat niet mee neem en als ik het wel meeneem (moderatie is bij wel en niet meenemen van covariaat wel blijvend significant).
Nou twijfel ik ook over wat de betekenis is van de covariaat. Wordt met de covariaat gecontroleerd voor de covariaat op het verband of kan via process vooral kijken of er een verband is met coveratiaat en moderator en covariaat en de y variabele. En hoe zou ik de resultaten van de covariaat kunnen rapporteren in de resultaten? Als ik kijk naar mijn resultaten is de pwaarde van de covariaat op de afhankelijke variabele niet significant en ook niet op de moderator. Hoe kan ik dit rapporteren? Mijn scriptiebegeleider noemde hierbij ook dat ik moet kijken of eerder gevonden significante effecten plotseling niet meer significant zijn na toevoegen van covariaat, hoe kan ik dit rapporteren (bij mij was dit niet het geval).
Hallo Eric,
Over het algemeen zijn beide benaderingen correct (d.w.z. zowel de covariabele als de moderator tegelijkertijd in het model opnemen en eerst het moderatoreffect onderzoeken en vervolgens de covariabele toevoegen). Het hangt echter af van de onderzoeksvraag die je hebt welke benadering je voor de analyse moet gebruiken.
Aangezien je hebt gezegd dat je eerst onderzoekt of de moderator significant is en dan kijkt of de covariabele effect heeft, kun je voor het laatste gaan. In dat geval kun je de moderatorvariabelen toevoegen (zonder de covariabele) en vervolgens kun je de covariabele toevoegen in de tweede stap.
Voor je tweede vraag kan een covariabele (of controlevariabele) worden beschouwd als een mogelijke voorspellende variabele in statistische analyse. Men kan een covariabele in de analyse opnemen omdat wordt aangenomen dat deze een direct effect heeft op AV (Afhankelijke variabele). Je moet dus controleren of er een relatie is tussen de covariabele en de y-variabele. Meer specifiek kunnen covariaten enige variabiliteit in y verklaren, maar het heeft geen effect op de moderator of de relatie tussen x en y.
Als het gaat om rapportage, moet je nauwkeurige en duidelijke informatie verstrekken. Ik geef je een voorbeeld van hoe je je covariabele variabele rapporteert die niet significant is:
“Het opnemen van de covariabele (naam van de covariabele) in de analyse leverde geen significant effect op de afhankelijke variabele (naam van de AV) op (B = coëfficiëntwaarde, p = p-waarde OF p>0,10).
Hieronder een voorbeeld van hoe het te interpreteren. Laten we aannemen dat je covariabele leeftijd is.
“De opname van de covariabele leeftijd in de analyse was bedoeld om de potentiële rol ervan als voorspeller van de AV (naam van je AV) te onderzoeken, terwijl werd gecontroleerd voor de onafhankelijke variabele (naam van je OV). De analyse onthulde dat leeftijd AV (naam van je AV) niet significant voorspelde. B = coëfficiëntwaarde, p = p-waarde OF p>0,10). Deze bevindingen suggereren dat leeftijd mogelijk geen sterke voorspeller is van de AV (naam van de AV), onafhankelijk van OV (naam van de OV).”
- Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.