SPSS Vraag; dummy variabelen
-
Hoi! Ik ben bezig met het schrijven van mijn masterscriptie, maar heb wat moeite met SPSS. Ik heb een ordinale variabelen die bestaat uit vijf categorieën, ik wil categorie 3-5 samenvoegen zodat je uiteindelijk drie categorieën hebt. Ik wil deze variabelen meenemen in een logistische regressie, maar moet ik dan eerst deze variabelen op zich hercoderen en dan dummy variabelen aanmaken? Of kan ik ook twee dummy variabelen aanmaken omdat ik de variabele uiteindelijk wil verdelen in drie groepen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen! :)
- Geen slachtoffer
- Incidenteel slachtoffer
- Chronische mishandeling
- Chronische verwaarlozing
- Chronische mishandeling en verwaarlozing
Hai. Dank voor je vraag.
Het groeperen van categorische waarden (m.a.w. het toepassen van dimensiereductie, of het aggregeren van data tot meer algemene datapunten) doe je vooraf aan het dummy-coderen.Dus:Geen slachtoffer > code 0Incidenteel slachtoffer > code 1Chronisch slachtoffer (bestaande uit chronische mishandeling, chronische verwaarlozing, chronische mishandeling en verwaarlozing) > code 2 (voorheen waren dat codes 2, 3 en 4)Hierna kies je een referentiegroep. Dat is meestal de eerste of laatste groep. In dit geval is de eerste groep het fijnst: geen slachtoffer.Je dummy-codeert dan inderdaad twee keer (aantal groepen is nu drie, en het aantal dummy variabelen staat gelijk aan het aantal vrijheidsgraden. Het aantal vrijheidsgraden is altijd het aantal groepen minus 1).Dus:Geen slachtoffer vs. incidenteel slachtofferGeen slachtoffer vs. chronisch slachtofferJe codes worden dan:Geen slachtoffer = 0, incidenteel slachtoffer = 1, chronisch slachtoffer = 0enGeen slachtoffer = 0, incidenteel slachtoffer = 0, chronisch slachtoffer = 1.‘Geen slachtoffer’ blijft dus constant nul, en dat maakt het de referentiegroep.Veel succes!Bastiaan
- Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.