Van vwo 5 naar vwo 6
-
Aankomend schooljaar ga ik van vwo 5 naar vwo 6 en dat is dus het examen jaar. Ik ben daar best zenuwachtig voor en ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met vwo 6 en wat ik kan verwachten?
Ik zit inmiddels al op de unie maar ik ben ook ooit van vwo 5 naar vwo 6 gegaan. Ik vond achteraf gezien gek genoeg het vijfde jaar moeilijker dan het zesde jaar. Weet niet precies waarom dat was, maar ik vond het vijfde jaar langer en drukker en er werd heel veel in een jaar gepropt. 6 vwo was toch meer herhalen ofzo
Ooooh ik had hetzelfde! Van vwo 5 naar vwo 6 gaan is echt niet zo’n ding joh. 5 was echt veel drukker en moeilijker. Je hebt dan nog kei veel SE’s en alles. Dat examen komt ook vroeger in het jaar dan je denkt en dat betekent eigenlijk daat je er daarna vanaf bent. Het examen zelf valt ook echt heel erg mee
Idem! Ik had eigenlijk ook precies die ervaring (nu al 6 jaar geleden) Och jee, ik word een oude man
Idem! Ik had eigenlijk ook precies die ervaring (nu al 6 jaar geleden) Och jee, ik word een oude man
Dan ben je nu 25 ofzo dus dat valt allemaal best mee AdjeVentum :p
27 ben ik nu. Ben blijven zitten in vwo 5
Nee dat is lekker geruststellend voor RZBBE239 @AdjeVentum
Nee dat is lekker geruststellend voor RZBBE239 @AdjeVentum
ik zeg toch dat ik ben blijven zitten in vwo 5. Dus van vwo 5 naar vwo 6 gaan is juist iets om je geen zorgen over te maken want RZBBE239 heeft vwo 5 al gehad
Ik ga nu naar vwo 4 en dat is geen fijn vooruitzicht
Blijven zitten is ook niet het einde van de wereld hoor. Al zal ik wel eerlijk toegeven dat dat toen wel zo voelde. Toen ik uiteindelijk wel van vwo 5 naar vwo 6 mocht was ik daar eindeloos blij mee.
Ik kan me weinig ergers voorstellen dan blijven zitten momenteel. Al zal dat dan zijn in vwo 6 en dan heeft he tgeloof ik gewoon niet geslaagd zijn
Ik ben blijven zitten in havo 2 en daarna nog een keer in havo 4. Dat had ook wel te maken met persoonlijke omstandigheden en niet met dat ik niet leerde. Het enige echt lastige is dat je je vrienden moet achterlaten want die gaan gewoon verder. Maar ik heb ook elke keer nieuwe vrienden gemaakt.
De angst om te blijven zitten is natuurlijk altijd een ding als je over gaat naar een moeilijk jaar. Ook als je cijfers tegenvallen of je te kampen hebt met persoonlijke problematiek kan blijven zitten een realiteit worden. We snappen ook dat dat dan kan voelen als het einde van de wereld, maar dat is het echt niet, zoals AdjeVentum al zegt. Soms kan het zelfs enorm helpend zijn en lucht brengen in je schoolcarrière als je een jaartje mag overdoen. Uiteindelijk bereid je dat ook voor op je examen en rest van de schooljaren. Je kunt meer lezen over blijven zitten en hoe daarmee om te gaan via ons blogartikel: https://www.scriptium.nl/omgaan-met-blijven-zitten/
Over het algemeen is het trouwens waar wat hier gezegd wordt over overgaan van vwo 5 naar vwo 6. Het vijfde jaar wordt door veel meer leerlingen gezien als een moeilijker en zwaarder jaar. Dit komt voornamelijk door de combinatie van lesstof op hoog niveau, gecombineerd met een vol vakkenpakket, SE’s, reguliere proefwerken en SO’s en grote projecten die nog afgerond moeten worden. Zo gaan leerlingen van vwo 5 tto op reis en hebben reguliere vwo’ers grote wereldoriëntatieprojecten. Als je vwo 5 goed overleefd hebt, is de overgang naar vwo 6 goed te doen.
Ik was ook verbaasd over hoe makkelijk het examen was vergeleken bij SE’s in vwo 5. Je denkt echt heel je school leven dat dat examen het aller moeilijkste gaat zijn, maar dat valt dus enorm mee
Mijn zoon is vorig jaar van vwo 5 naar vwo 6 gegaan en dat ging prima. Dit terwijl hij eigenlijk best een rebel is en het ook nodig vond om in het vijfde jaar meer tijd te spenderen met vrienden dan daadwerkelijk te leren.
- Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.