Vragen in focusgroepen
-
Voor mijn onderzoek houd ik focusgroepen als manier om data te vergaren.
De ‘hoofdvraag’ tijdens de focusgroep vooral wat de medewerkers vinden van een bepaald onderwerp, hoe ze het zouden willen zien en op welke manier een intern netwerk ingericht moet worden zodat het aansluit op de wensen en behoeften van eigen medewerkers. Ik vroeg me af of vragen voor focusgroepen, net zoals interviewvragen, ook gebaseerd moeten zijn op bestaande, wetenschappelijke literatuur?
En zo ja, waar zou het dan op gebaseerd moeten worden wanneer wensen en behoeften in kaart worden gebracht?
Hallo J.J.,
Dankjewel voor je vraag! We raden je aan om vragen voor focusgroepen te baseren op bestaande wetenschappelijke literatuur, maar dat is niet verplicht. Focusgroepen zijn een veelgebruikte onderzoeksmethode in zowel de academische wereld als in de praktijk, en het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de vragen die worden gesteld relevant zijn en dat ze deelnemers uitnodigen om hun perspectieven te delen op een manier die nuttig is voor het onderzoek. Dat de vragen aansluiten bij jouw specifieke onderzoek gaat boven een onderbouwing uit literatuur. Een wetenschappelijke onderbouwing vergroot wel de validiteit en betrouwbaarheid van je onderzoek.
Bovendien kan bestaande literatuur als voorbeeld dienen, en je helpen om de vragen te structureren en te ordenen, zodat je de focusgroepen effectief kunt begeleiden en de participanten kunt helpen om zo ongeremd mogelijk hun meningen en ervaringen te delen.
Wanneer je de wensen en behoeften van jouw doelgroep in kaart wilt brengen, is het van belang dat je open vragen stelt die de medewerkers de ruimte geven om uitgebreid te antwoorden en hun mening te geven.
Een goede manier om deze vragen te formuleren, is door te beginnen met brede vragen over het onderwerp dat je wilt onderzoeken, gevolgd door meer specifieke vervolgvragen. Bijvoorbeeld, als je de wensen en behoeften van medewerkers ten aanzien van doorgroeimogelijkheden wilt onderzoeken, kun je beginnen met een vraag als: “Wat zijn jullie algemene ideeën bij de doorgroeimogelijkheden die bedrijf X biedt?” Vervolgens kun je meer specifieke vragen stellen, zoals: “Welke functies van bedrijf X vinden jullie het meest waardevol als het gaat om doorgroeien binnen het bedrijf?”, “Wat zouden jullie graag willen veranderen aan de doorgroeimogelijkheden bij bedrijf X?” en “Aan welke doorgroeimogelijkheden hebben jullie zelf behoefte?”
- Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.